Alla inlägg under september 2008

Av Valle Vagabond - 30 september 2008 16:05

Vet inte om det kommer att hända så mycket i det här huset idag ...

M. verkar lite trött och någon riktig fart blir det visst inte.


Vi var på långpromenad på förmiddagen. Då hittade jag en stor pet-flaska som jag fick byta med M. mot en korvbit. Jag käkade lite lera och annat smått och gott som jag hittade ... äppelskrutt förstås!


Äpplen eller äppelskrutt hittar jag VARJE gång jag går ut.

Det är bara att dyka in med huvudet i närmsta häck och vips, sitter det ett http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00081/HALSA-01s05-apple-47_81602w.jpgi munnen.

M. undrar om jag tänker söka jobb som julgris.    (????)


Eftersom jag inte kan gå och tugga äpplen samtidigt (jag är ju hanhund ;-) så brukar jag lägga mig tillrätta mitt på vägen och äta upp mitt äpple innan vi går vidare, M. och jag.


Hahaha!

Där lurar jag till mig en paus!

Det är ingen idé för M. att försöka gå och klicka där inte.


Och så har jag busat med min vän J. Vi fick springa lösa och härja hemma på min äng idag.


Det har luktat så otroligt gott i köket idag, hela dagen. M. har gjort levergodis till mig. Lite har jag fått smaka, när vi tränade en stund, men jag är så sugen på resten!


Vi får väl se om M. kommer igång med något skojigt senare ikväll. Nu vill hon bara dricka kaffe och läsa tidningar ....

 

Lika bra för mig att gå och sova en stund.

Av Valle Vagabond - 30 september 2008 13:46

M:

"Livet blir inte som vi tänkt oss. Det kan bli mycket bättre ...."

 

Men ibland har vi svårt att se det, för alla sorger och bekymmer. För att vi saknar sådant vi en gång hade, eller för att vi tror att lyckan bor någon annanstans. 

 

Och så hittar vi hem igen.

Till den inre lyckan.

Det allra mest värdefulla.

Och plötsligt är kärleken och glädjen levande i allt.

Av Valle Vagabond - 29 september 2008 21:13

M:

Vi tränar, Valle och jag.


Varje gång han ska få mat, sätter han sig och väntar medan jag häller upp maten. Och fortsätter vänta med ögonkontakt på mig, tills jag säger "Var-så-god!"  och gör en gest att han får börja. Då äter han med viftande svans.

 

Varje gång vi ska gå ut, sitter han vid dörren och väntar på att jag och eventuellt andra människor går ut först. Sedan, när jag säger "Var-så-god!" går han också ut och får beröm!

 

Varje promenad är en träning - varje gång det kommer en bil, traktor eller moped, så går Valle nära mig och tittar upp mot mig = KLICK & godis.

 

Varje gång jag ska släppa Valle lös, så sätter han sig först och väntar medan jag kopplar loss honom = KLICK & godis. Och först när jag säger "Var-så-god!" springer han iväg.

 

Och vi tränar / leker Följa John på fälten, med ögonkontakt = KLICK & godis.

 

Och så inkallning många gånger varje promenad  = KLICK & godis.

 

Och vänta och torka tassarna efter varje promenad  = KLICK & godis.

 


 

Han GILLAR det! Vi har KUL tillsammans.

 

Och inne så tränar vi SITT, LIGG, SITT VACKERT, ta upp och släppa en leksak i korgen, kliva på musmatta och sitta .....  = KLICK & godis. (Inte allt på en gång, utan en sak per kort pass).

 

Och när vi leker dragkamp, leta lammet och hämta bollen .... så är det ju också träning. Träning i att ha roligt tillsammans på ett bra sätt.

 

Och det ÄR roligt att vara tillsammans med en hund!!!



Lyckliga mig som har fattat det :-)



 

 

Av Valle Vagabond - 29 september 2008 15:08

I förmiddags har jag varit med M. och de gamla i skogen. Men på vägen dit, råkade jag hoppa över taggtråd. Det gillade inte min M. Hon blev rädd att jag hade gjort mig illa, när jag fastnade med halsbandet i tråden.


Men jag klarade mig, som tur var!


Sedan fick jag passa huset, då M. skulle skjutsa sina svärföräldrar till tåget.

Eftersom det varit strömavbrott inomhus, har det varit alldeles tyst, utan radioljud och diskmaskinsljud och andra vanliga ljud. Så nog blev jag glad av ljudet när M. satte nyckeln i dörren och kom hem igen.Och hon hade med sig korv hem också, som jag fick smaka av senare. Jag kände något annat gott i påsen också.


Undrar vad det kan vara ....



Av Valle Vagabond - 28 september 2008 13:01

M:

Mina svärföräldrar är piggelinpigga, så gamla de är. Igår räfsade de löv och nu är min svärfar ute och hjälper oss med råd i trädgården. Han visar (var vi beskurit träden fel och) var vi ska beskära fruktträden rätt. Valle  följer med H. och svärfar ut och tittar och lär, medan jag vilar en stund inne.

Det är ju fint.

 

Vädret är riktigt höstlikt.

Frisk vind, solsken, vackra färger och sval klar luft.

När jag nu tittar ut ser jag min snart åttiofyraårige svärfar sparka lite fotboll och springa (!) med Valle. Ack ja!

 

Svärmor (som gått långpromenad med mig och Valle i skogen) plockar med disken. Man önskar att alla gamla människor skulle kunna vara lika friska, glada och aktiva som mina.

 

Av Valle Vagabond - 27 september 2008 19:55

H:s gamla föräldrar är roliga att leka med!

Jag kände direkt att de gillade mig och de kan både klia mig på magen och leka dragkamp.

Jättebra!

Nu har jag fyra människor som jag kan springa mellan och få busa med.


Vi har varit på långpromenad också, allihopa.

Så jag är nöjd!

Av Valle Vagabond - 26 september 2008 17:04

M:

Å, det är intensivt i Vallehuset.

Igår var det gäster med hund. Och ikväll kommer helgbesöket - H:s föräldrar - som stannar till måndag. Jag har försökt dammsuga mellan varven. Det blir lite hipp som happ.


Nu är veden inburen till kvällsbrasorna. Morötter, rödbetor, palsternacka och blombuketter inplockade också. Snart dags att börja laga middag. H. har jobbat klart för veckan och helgfriden närmar sig. Bossa nova i högtalaren. Valle vilar i buren efter dagens lekstund med kompisen J.


Nu ska jag bara stoppa in en maskin tvätt och bereda plats för gästerna i gästrummet - genom att röja undan strykhögen som tronar på sängarna ....


Trevlig helg önskar jag & Valle!

Av Valle Vagabond - 25 september 2008 22:40

Idag kom det en tjej på besök.

Inte vilken tjej som helst, utan en STOR tjej.

M. sa att jag såg ut som en liten, pytteliten valp bredvid henne.

Fastän jag redan är 4 1/2 månader!


Det var nämligen en Pyrenéerhund det här. Och de är ju ganska stora. Först blev jag lite rädd, men sedan hälsade vi och då märkte jag attt hon var snäll. Hon fick komma in till mig och sedan var vi ute tillsammans och busade. Och vi kunde gå på promenad i koppel med våra mattar också. (M. var jättestolt över att jag inte drog och trasslade in mig, utan gick fint, fastän det var en till hund så nära.)


Och som om inte dagen varit tillräckligt händelserik .... (man blir trött av att leka med stora tjejer), så tog M. med mig på valpkurs på kvällen.


Ojojoj. Roligt, men nu MÅSTE jag sova.

Länge!!!!!



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards