Alla inlägg under augusti 2009

Av Valle Vagabond - 30 augusti 2009 22:20

Igår kväll kom vi hem till Valleland! Jag blev så glad att allt fanns kvar: trädgården, huset och mina hundkompisar i byn.


Fast lite skraj blev jag när det dök upp en lös hund som jag inte kände, från granngården. Det var lite läskigt för han brydde sig inte om att jag skällde på honom, utan han kom bara in i min trädgård och började nosa på mig. Och sedan kissade han på min rabatt och tog min leksak och sprang iväg. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, för jag kände inte den där hunden. Men M. tog in mig och sedan fick jag tillbaka min leksak. Idag hade den där hunden rest hem igen, så allt var som vanligt igen.


Men en sak har faktiskt ändrat sig - det konstiga vardagsrummet som vi lämnade, har fått ett nytt golv och andra väggar medan vi var borta. Nu håller H. på och slipar och spacklar därinne. Han blir visst aldrig klar.


Jag är i alla fall nöjd med att M. ville gå i skogen med mig. Hon skulle ha fler kantareller igen. Jag hittade några åt henne, men absolut inga såna här gula bär ... 

... som vi såg i fjällen i veckan. Jag tyckte ändå att de smakade bläh, så det var lika bra det att de inte fanns i Valleland.

Av Valle Vagabond - 27 augusti 2009 15:09

Fint väder igen. Och M. och H. packade ryggsäckarna, så det vara bara att hänga med ut på tur. Vi följde en massa kryss på stolpar idag och då måste jag vara kopplad nästan hela tiden. För att det gick andra människor där. Och hundar. Trist att inte kunna vara lös hela tiden, men jag får ju inte bestämma ....

M. och H. tyckte att jag skulle vara gränsvakt också. Jag spanade och spanade, men inte kom det någon som ville över gränsen inte.

Imorgon åker vi vidare till en annan del av Dalarna. Vi ska visst hälsa på några vänner, tyckte jag att de sa.

Av Valle Vagabond - 26 augusti 2009 17:48

Inte bara jag är trött idag. H. och M. verkar helt spaka. De orkar knappt prata ens. (Ovanligt!) Förmodligen tog de ut sig igår på fjället. Trots att vi tog mysiga fikapauser.


(Jag tittade extra på H. för att kolla om han verkligen skulle orka hela mackan själv.)

Här står M. i H:s skor och stajlar med mig på fjället, framför kameran. Men det var igår det. Nu ligger hon på rygg i soffan och läser och sover. Lika bra det, för det har ju regnat hela dagen. 

Av Valle Vagabond - 25 augusti 2009 16:58

Idag tog vi bilen över gränsen. Nu har jag sett UTLANDET!!! Ojojoj.

De hade såna där konstiga renar där med.

M. och H. tror att det är jämthunden i mig som blir alldeles spattig av renlukten. Vad vet jag? Jag är ju bara en hund som använder min nos.


Fjällbäckar finns i Norge med. Med härligt friskt vatten.

Men när jag var kopplad så hoppade jag lite för snabbt för M., så hon plurrade med sina kängor ....

Tur för henne att H. hade med sig extra gympadojor.

Hahaha! Ni skulle sett vilka stora skor M. fick gå med resten av turen! Men de var i alla fall torra.


Annars var det lika mysigt som igår när vi var i svenska fjällen! Jag fick en egen tunnbrödsrulle med ost i och massor av köttbullar och vanligt torrfoder också förstås. Och så sprang jag runtomkring på sluttningarna, upp och ner och runt och hit ochdit. Härligt!

Nu ska jag ta igen mig.

Behöver sova ut efter långturen.


Av Valle Vagabond - 24 augusti 2009 20:10

Jag sa som det var till M. och H.:

Så här kan man bara inte ha det!

Jag vill inte vara hemma om det ska vara så här!

Och vet ni, då sa M. och H. att jag skulle hoppa in i bilen, och så åkte vi iväg. Gissa om jag blev snopen?


Först kom vi till en stuga, där vi sov. Och sedan skulle vi ut på tur. Det lät ju bra, men då måste jag åka bil igen... Mystiskt.


Men så stannade vi äntligen vid en parkering och därutanför, på andra sidan vägen, stod en jättekonstig hund/häst/ko som luktade massor av mystiskt. M. sa att det var en ren. Och att jag måste vara kopplad.


Men väl uppe på fjället kunde jag bada i bäcken och springa lite som jag ville, tills jag måste bli kopplad vid H. hela vägen ner.


Nu softar vi i stugan ikväll.

Får se vad det blir imorgon ....

Av Valle Vagabond - 22 augusti 2009 22:33

Konstiga saker händer i Vallehuset.

M. och H. har vänt upp och ner på allt. De har flyttat alla saker och möbler och mattor och böcker och allt som var i vardagsrummet och burit in det i matrummet. Så nu kommer vi knappt in i det överfulla matrummet där möblerna klättrar på varandra. Och i vardagsrummet har de sedan tagit bort hela golvet och där får man inte heller vara ....

Sedan har det lagt brunt papper på golvet i hallen.

Verkligen inget trevligt alls.

Ingenstans är det mysigt längre.

Fattar inte varför de håller på så här!

Av Valle Vagabond - 19 augusti 2009 14:08

Soligt värre idag!

M. och jag tog bilen in till stan och sedan fick hon leta länge M, efter ett ställe i skuggan där jag kunde passa bilen när hon var på möte. Tur att hon hittade en så bra plats under ett träd. Jag kunde sova gott medan hon var borta. M. kom sedan tillbaka till bilen och var glad som en lärka efter sitt möte. Perfekt!


I stan fick jag ha grimman på när vi skulle ut på promenad. (Jag vill ju annars hälsa på ALLA - hundar och människor. Det vill inte M. att jag ska. Och då åker nosgrimman på så att jag inte kan DRAAA mig fram till allt spännande.)  Grimman kliar lite på nosen, inte alltför bekvämt, men det fanns i alla fall massor med goda dofter bland buskar och på gräsmattor längs promenadvägarna i bostadsområdena. Och vi gick en lång promenad tillsammans på nya vägar. Och mat och vatten bjöds det på också så jag var nöjd med det.


Sedan åkte vi hem till mitt sköna Vallehus igen.

Av Valle Vagabond - 18 augusti 2009 17:27

Det regnar.

Och regnar.

Och regnar ...

Men M. tycker att vi ska gå ut i alla fall.

På förmiddagen ställde jag mig under ett träd och tänkte att vi skulle vänta där, men när M. visat mig att det fanns korv i trädet, och jag ätit upp alla korvbitar, så regnade det i alla fall. Så vi gick vidare. Jag joggade lite bredvid en dyngsur M. och promenaden blev väl inte särskilt kul.


På eftermiddagen regnade det om möjligt ännu värre. M. tyckte att vi skulle leka klickerträning på en gräsplan för att muntra upp oss. Jag fick ligga i gräset och sedan komma springande när hon ropade HIT. Men jag var inte på topp. Fick tokspelet och började dansa runt M. istället. Inte bra tyckte min M. Så sedan blev det koppel och fotträning på hemvägen.


Ja, ja. Inte alltid som allt är jättekul ...


Hoppas att det inte regnar så mycket imorgon.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards