Direktlänk till inlägg 1 augusti 2008

Nattvanor och morgonstunder

Av Valle Vagabond - 1 augusti 2008 10:02

M:

Som valpägare måste man ju ändra sitt sovmönster.

Nu har Valle bott och sovit hos oss i 17 nätter.

De första nätterna sov jag på en madrass på golvet bredvid hans korg, så att han skulle känna sig trygg i sitt nya hem. Då bar jag ut honom på gräsmattan utanför huset, så fort han vaknade på natten, så att han kunde kissa.

 

Sedan flyttade jag upp en trappa och la mig i min vanliga säng på nätterna, medan Valle fick sova ensam i sin korg. Det gick förvånansvärt bra! Han verkar hur trygg som helst på sin nya plats under trappan. Men, jag hör honom inte lika bra när jag sover uppe, även om dörren står öppen. Så då måste jag ställa väckarklockan för säkerhets skull, så att han får bäras ut och kissa på natten.

 

Till en början ställde jag klockan på två. Flyttade sedan fram till tre. Därpå fyra, några nätter senare. Och förra natten provade jag att ställa klockan så sent som fem.


Jag brukar ofta vakna en kvart innan klockan ringer och likadant blev det i natt. Kvart i fem bar jag ut "den lille" (numer ganska tunga) valpen och han kissade så det stod härliga till.


Valle är alltid lite sömnig och stillsam nattetid och vill inte springa eller ens gå själv särskilt långt. Men han kliver gärna ut och sätter sig i det höga gräset på sin älskade äng. Sedan vill han inte komma när jag kallar på honom, utan sitter där ute och väntar på att jag ska hämta honom.

 

(Annat är det dagtid. Då kör han race ...) 

 

Vi sov en stund till, var och en i sin säng och vid sextiden fick sedan H. ta sig en tur på nedervåningen och titta ut i trädgården en stund.

 

Klockan kvart i sju blev det morgon för mig på riktigt.

Då vill Valle ha sällskap.

H. fick sova och Valle och jag gick ut i sommarmorgonen.

Så tidigt räcker det för Valle att ligga på gården och njuta av den ännu inte så varma morgonsolen och lyssna på fåglar, kor, bilar och andra morgonljud.


Medan jag kan sitta ned och läsa tidningen.


(Särskilt bra går det förstås om han har en tuggleksak att sysselsätta sig med.)

 


  


 
 
Mina-Jakthundar

Mina-Jakthundar

2 augusti 2008 08:04

Lenas motto: Lycka är att äga en hund.

http://mina-jakthundar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards