Direktlänk till inlägg 5 augusti 2008

Som tur är ....

Av Valle Vagabond - 5 augusti 2008 14:38

M:

Som tur är ...

... läser jag mer och mer och mer om hundpsykologi och hundfostran och får mer och mer stöd för att man INTE ska lägga omkull hunden och SÄTTA DEN PÅ PLATS med våldsamt handlag. (Det gör ju ont i själen att försöka sig på sådana lösningar, eller ens tänka tanken.)


VÄNLIGHET och TRYGGT BESTÄMMANDE är bättre.


Positiv förstärkning vid önskvärt beteende

och ignorering vid icke önskvärt beteende.


Jag tänker att min uppgift är ATT HJÄLPA VALLE att förstå hur han bäst passar in hos oss. Det är det jag ska göra. Inte skrämma honom till lydnad eller straffa honom.


Här är ett inlägg på hundpsykologens Charlotte Swansteins blogg: Fidos blogg. Läs och begrunda!

 
 
Borzita

Borzita

5 augusti 2008 18:11

Helt rätt! Har aldrig behövt lägga omkull mina hundar och kan inte tänka mig att göra det heller. Däremot tar jag ett steg emot hunden när jag vill att den ex.vis ska sätta sig. Jag rör inte hunden överhuvudtaget, utan bara markerar vad jag vill. När hunden satt sig, tar jag ett steg bak, eller åt sidan för att tala om att jag är nöjd. På det sättet har jag också fått Hero att sitta och vänta när jag öpnnar balkongdörren och han ska få gå ut där. Han väntar sittande och tar ögonkontakt, tills jag säger varsågod.
Charlotte S. är en bra hundpsykolog, förresten.

http://Borzita-57

 
Ingen bild

Valles matte

6 augusti 2008 14:38

Steg fram och tillbaka. Aha ... Ska prova om det funkar. :-)

 
Mina-Jakthundar

Mina-Jakthundar

6 augusti 2008 23:12

Håller helt med en hund skall aldrig behöva bli utsatt för våld. Men jag håller icke helt med Charlotte S. Jag har talat ner mina hundar genom min röst. Den sista i högen Biggan som är en mkt hård ras har jag vänligen men bestämt hållt ner för att hon skall visa underkastelse. Detta har jag ej gjort i tid och otid utan då hon bitit efter mig eller huggit Disa. Jag tränar mkt avslapning med Biggan för att hon skall kunna både vara ett krutpaket men samtidigt en fungerande familjemedlem. Jag ger mina hundar all den kärlek som finns, jag lever hundliv med dem. Jag är flockledaren och det tummar jag aldrig en milimeter på. Detta innebär inte att vi inte busar kelar ligger i sängen osv. Men ett komando skall åtlydas och gör det inte det blir det en snabb reprisalie i form av en lätt knuff i sidan med handen som en klo. Detta är vad vargflockar gör mot varandra i samspelet. Nu springer jag inte omkring och skriker ut komandon. Jag har några komandon och det är sitt då hunden går lös efter vägen. Detta komandå måste åtföljas på direkten i annat fall kan hunden bli överkörd. Det andra komandot är hit. Samma sak där. Om det kommer människor eller bilar då jag är ute med mina hundar lösa måste detta komando fungera. I övrigt har vi det mest härligt.

http://mina-jakthundar

 
Ingen bild

Valles matte

7 augusti 2008 09:53

Tack för intressant kommentar! Ja, det handlar säkert om VILKEN hund man har också. Man måste ju hitta ett sätt att FÖRSTÅ sin hund och ett sätt för hunden att FÖRSTÅ mig. Ojojoj ... Det är mycket att lära. Jag önskar att jag gått tio kurser INNAN jag skaffade Valle ...

 
Mina-Jakthundar

Mina-Jakthundar

7 augusti 2008 18:18

Inte då. Du är en toppenmatte. Om jag vore hund skulle jag välja dig till matte direkt.

http://mina-jakthundar

 
Ingen bild

Valles matte blir glad

7 augusti 2008 18:57

:-))))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards