Direktlänk till inlägg 20 augusti 2008

Språksvårigheter

Av Valle Vagabond - 20 augusti 2008 08:45

M:

God morgon!

Tänker, när jag läser mina olika inlägg på Vallebloggen, att det märks tydligt här, att det  inte är så lätt och självklart att bli hundägare, när man är nybörjare.

 

Vi har ju prövat och prövar oss fram, med olika "metoder".

Det är ju klart att det kan bli förvirrande för en liten söt-Valle.

Men han gör det ändå bra, tycker jag.

Han har hyfsat med tålamod med oss.

 

Konsekvens och vänlighet och tydlighet.

Det är ord som jag har haft med mig dessa fem veckor som Valle bott med oss. Men hur lätt det än låter, så uppkommer situationer som man är ovan med. Vi har inte riktigt lärt oss hur Valle menar, hur han tänker, vad han säger och hur han  tolkar oss.

 

Och vi är ännu inte alldeles medvetna om vad vi säger till honom.

För vi är ju ordfixerade och ord fattar han ju inte så bra. Han tolkar ju ansiktsuttryck och kroppshållning.

Japp, så är det!

 

Men vi försöker lära oss. 

 
 
Ingen bild

Manne

20 augusti 2008 09:54

Det är ju precis som med våra små ungar, vi kan bli frustrerade över att vi inte förstår deras signaler eller kan göra oss förstådda, och omvänt också såklart.
Glöm inte ton/röstläge!

Allt ställer stora 'krav' på oss om medvetenhet om hur vi framställer vår vilja.
För att kunna vara tydliga, inge förtroende, visa omsorg och inte skrämmas....

Fortsätt det underbara jobbet som Matte o Husse:) och lycka till.

 
Ingen bild

Valle matte

20 augusti 2008 12:32

Jaa, Manne. På sätt och vis är det ju det - lika kommunikationen mellan vuxen och bebis.

Fast jag har lättare (inbillar jag mig) att tyda människobebisar och veta min tydliga roll som beskyddare och vägledare och tröstare för människobarn.

Lite annorlunda är det ju med hundvalpar ...
(Och människobebisar bits ju för det mesta inte heller, så då behöver man ju inte känna någon ilska eller oro för att få vassa tänder i sig.)

Tror bestämt att osäkerheten till viss del handlar om en liten rädsla i mig ....

Hmmmmm ....
*funderar vidare*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards