Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Hundinstruktör på besök

Av Valle Vagabond - 26 januari 2009 12:36

M:

Valle ligger nöjd och vilar efter promenaden.

Idag har vi promenerat tillsammans med vår "coach". Och tränat på att gå med grimman på. Och utan grimma,  i vanligt koppel. Och lös, utan koppel. Meningen är att jag ska ha grimman med mig att använda vid behov och att den så småningom aldrig ska behövas. (Jag ska se den som ett hjälpmedel medan vi tränar Valle på att möta människor och hundar, utan att dra. Han ska ALDRIG få lyckas med att komma framåt när han drar, nämligen.)


Och så passade vi på att klickerträna lite fot, sitt, ligg, stanna och sitt upp.(Det gick jättebra!)

 

Jag hade bett henne komma för att hon skulle ge mig verktyg till hur jag ska göra när Valles knäppbeteenden sätter igång. Ju längre tid som förflöt under promenaden, desto finare gick Valle. Utan knäppbeteenden (dra, nafsa i handskar, hoppa). Nöjd och uppmärksam på oss. Slakt koppel och alldeles nära mig i exakt samma takt som jag. Utan att skvätta och markera revir och utan att ens nosa !


MAGISKT!!!!

Som en dröm!!!!!

 

Jag fick lite tips också på hur jag kan bryta Valles uppvarvning INNAN han blir i det närmaste blockerad i stress - t ex när han av glädje vill hälsa på någon -  så nu ska jag prova det några veckor innan vi ses igen.

 

**************GLad mAtte & gLad VaLle**************

 
 
Ingen bild

malte o snok drar om du drar

26 januari 2009 13:59

å det lät ju sagolikt bra! är det nån du hyrt, känner eller vem är denna magiska person?

 
Anneli

Anneli

26 januari 2009 14:32

Jag blir så glad när jag läser här hos er... Du är så duktigt med Valle, tänk om alla skulle se till sin hunds bästa som du gör... Då skulle det inte vara lika mycket problem hundar tor jag!... Skickar dagens ros till er, bra jobbat!!!

Kram

http://varan-varld.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Valle Vagabond och hans matte

26 januari 2009 15:13

Det är en utbildad instruktör som bor alldeles i närheten. (Vilken tur!) Och vi har blivit tipsade av bekanta om hennes bra handlag med hundar och hundägare! Det var också hon som hjälpte oss att börja klickerträna, när Valle var bara ett par månader. Det hjälpte oss jättemycket i väntan på att valpkursen startade (när han var 3 månader). Nu var det dags igen att få lite stöttning. TACK för dagens ros, gulliga Anneli!!!!!! :-)

 
Åsa

Åsa

26 januari 2009 19:15

Härligt att det går så bra för er! Er uppfödare måtte ju vara mycket nöjd med att Valle fick sådana ägare.

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Sigge

Sigge

26 januari 2009 19:17

Vilken tur ni har med instruktör så nära!
Det blir säkert en jättebra hund av dej inom en snar framtid.

http://www.geocites.com/siggesvamphund

 
Ingen bild

Tuna

26 januari 2009 22:15

Hmm, matte blir visst lite avundsjuk på din M. Vi skulle visst ha behövt en sån coach också. Gå med slakt koppel? Vad är det? Jag måste för det mesta få utlopp för min energi först, sen kan jag gå väldigt fint.

 
Ingen bild

Flisans Husse

27 januari 2009 11:46

Vi är jätteglada över att Valle har fått komma till en så underbar familj, så klart!
Han kunde inte fått det bättre :)

 
Ingen bild

Valle Vagabonds matte

27 januari 2009 17:45

Tack Flisans husse! Hoppas allt är bra med er! Valle skickar pussar till mamma Flisan!!!!!

 
Ingen bild

Valle Vagabond

27 januari 2009 17:49

Till Tuna:
Mattarna och vi har ju inte alltid samma syn som oss hundar, på vad som är bäst ... De där hundinstruktörerna verkar ju vara till för att få nån form av samsyn mellan hund och matte ....
Men min matte är i alla fall avundsjuk på din matte som kan cykla med dig! Det skulle min matte inte klara av med mig .... Jag är ju alldeles för nyckfull än ....
Inte lika säker och mogen som du, vackra Tuna!

 
Myrra

Myrra

29 januari 2009 22:14

Åh, vad roligt att det går bra för dej, Valle! Jag är säker på att du blir en duktig och väluppfostrad hund så mycket som din matte månar om dej! Du har allt tur som hamnat i en så engagerad familj! Myspyskramar från mej och Tindra!

http://hundenmyrra.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards