Direktlänk till inlägg 13 maj 2009

Hur vill du vänja din hund vid hantering?

Av Valle Vagabond - 13 maj 2009 17:05

M. fick ett mail med två filmer i.

Två olika sätt att lära sin rädda/ ovilliga hund att bli hanterad.


Titta på filmerna här nedan och välj själv vilket sätt som passar din hund och dig bäst:


Lösning enligt Cesar Millan



Lösning med klickerträning



(Det behövs väl inte påpekas att min M. tycker bättre

om klicker än om Cesar Millans metod.)



 
 
Myrra

Myrra

13 maj 2009 18:34

Vi använder klicker när vi tränar in olika trix. Det funkar jättebra. Cesars metoder funkar också jättebra. Det här klippet tycker vi inte är representativt för hans filosofi. Det är taget ur sitt sammanhang men det är ju så med honom. Antingen gillar man honom eller också inte. Vi älskar honom.

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Ingen bild

Valle Vagabonds matte

13 maj 2009 19:52

Och vi känner inte till Cesars metoder särskilt alls, eftersom vi inte har den teve-kanal där hans program visas. Men klickerträningen tycker vi är en bra metod i alla fall. Den går mer ut på att samarbeta och att hunden ska ta egna initiativ ....

 
Ingen bild

Borzita

19 maj 2009 22:07

Hejsan!
När jag har hunden från valp och den växer upp hos mig, så lär jag den saker med positiv förstärkning, klicker, lek, godis och mycket beröm. Har lärt alla mina hundar som funnits och finns ex.vis kloklippning med positiv förstärkning.
Sen tycker jag att Cesar är bra på att hantera hundar som har fått dåliga vanor på grund av att deras ägare inte har gjort rätt ifrån början. Han rehabiliterar hundarna och lär människorna hur de ska förhålla sig till dem.
Tyvärr misstolkas hans metoder mycket ofta och folk börjar misshandla sina hundar istället. Mycket på grund av att de ser scener som den som länken går till.

Hälsningar
Borzita

 
Ingen bild

Valle Vagabonds matte

19 maj 2009 22:28

Man får hoppas att hundägare förstår att beröm och positiv förstärkning fungerar bäst. Precis som det gör när vi vill påverka barn och vuxna med för den delen. :-)
Men det är klart att har det börjat gå snett, så kan det kanske vara bra att markera för att ändra på det felaktiga. Det där är ju svårt. Tur att det finns vana och duktiga coacher som vill och kan hjälpa till. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards