Direktlänk till inlägg 16 september 2008

Idag har vi tränat med coachen

Av Valle Vagabond - 16 september 2008 12:24

M:

Idag har jag fått lära mig att använda en musmatta (som Valle ska sätta sin tass på). (Klicker och godis för att belöna.)

 

Tanken är att när Valle är inkörd på att sätta tassen på musmattan, så fort jag tar fram den, kan jag flytta musmattan till ställen där jag vill att han ska hoppa upp, gå in i, balansera på ....

 

Target-träning kallas metoden.

 

Jag ska också använda mig av post-it-lappar och låta Valle sätta nosen på lappen. På så vis kan man lära sin hund att tända lampor, stänga lådor etc.

 

Valle, som är så lättlärd, har nu redan fattat det där med att sätta tassen på mattan. Så nu är det bara att träna vidare!

 

Valle har också lärt sig att plocka upp en leksak med munnen, och komma med den till mig. Jag tänkte att jag på sikt, steg för steg, ska försöka lära honom att "städa" = plocka upp sina leksaker och lägga dem i en korg.

 

Det är RoLiGt det här!!!!


 
 
Sigge

Sigge

16 september 2008 20:21

Nu är jag tillbaka igen!
Har massor med jobb med att läsa ifat hos alla.
Hos mej finns det en tävling nu.

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
Tanten

Tanten

16 september 2008 20:28

Härligt att det går så lätt att lära honom! Böckerna verkar trevliga!

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Valles matte

16 september 2008 20:52

Ja, han är verkligen villig att lära sig. Särskilt om han får korv eller köttbullar. ;-)

Och det är kul att träna, eftersom man slipper alla NEJ och INTE och FY. Det är bara positiv förstärkning som är tillåten. På så vis vågar hunden pröva allt möjligt.

 
Borzita

Borzita

16 september 2008 21:42

Åhh, så håller jag också på med Hero, han lärde sig räkna på det sättet. Jag la en frisbee på golvet och lärde honom att lägga tassen på den, ett, två, tre, och ett klick och godis för varje lyckat antal. Det är riktigt kul.

http://Borzita-57

 
Ingen bild

Valles matte

17 september 2008 11:13

Det är kul när man hittar övningar som är ROLIGA för både hund och människa. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards