Direktlänk till inlägg 17 oktober 2008

Vad är nu på gång?

Av Valle Vagabond - 17 oktober 2008 13:30

M:

Alla dagar kan ju inte vara lika bra.

Men ändå är det saker jag inte förstår ...


Som att plötsligt börjar Valle vissa stunder bli "sjövild" efter att i drygt en månad varit så trevlig, glad och tillfreds. Han har ju länge nu varit kelig, pigg, lekfull och lugn i bra balans. Bra att ha att göra med överhuvud taget. Så plötsligt igår och idag får han fnatt. 

 

Får ägna extra uppmärksamhet åt honom och vara extra tydlig. Lugna honom och inte ställa för höga krav, men heller inte ge honom möjligheter att "träna in icke önskvärda beteenden".


Kan det vara tandproblem?  Eller utsöndrar jag någon konstig otydlighet och trötthet? Hoppas att det bara är något tillfälligt och inget allvarligare fel ...



 
 
Ingen bild

malte o snokens matte

17 oktober 2008 18:33

kan väl vara lite trots ålder...snoken hade en rejält jobbig period innan han blev en go-klimp igen!

 
Tanten

Tanten

17 oktober 2008 19:02

Dels tror jag Valle byter tänder, det borde vara över snart. Dessutom närmar han sig 6 månaderstrotset. Då ska alla gränser testas, töjas och slynglarna kan bli riktigt odrägliga. De har två trotsperioder till vid tolv- och artonmånaders ålder. Råkar de vinna en trotsperiod så blir nästa etter värre... Vid tvåårsålder blir de helt könsmogna och har i princip vuxit klart, de brukar bli lite hormonstinna då ;)

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Valles matte

17 oktober 2008 20:14

Tack Tanten & malte & snokens matte!
Skönt att höra, att det kanske bara är "helt normalt". Upplever just att han börjar testa gränser. Men sedan - nästa stund - är han den vanlige gulle-goa Valle igen. Som tur är!

TACK för stödet från er erfarna mattar!!!!

 
Borzita

Borzita

19 oktober 2008 21:18

Hejhej!
Jadu, det här går de igenom allihopa, innan de blir vuxna lugna hundar. Det gäller bara att behålla lugnet, reglerna och vara konsekvent. Ofta växlar de från dag till dag. Det är då man hör att "min hund blev galen över en natt" eller motsatsen "min hund har blivit så lugn på en enda dag".
Jag kallar det för teståldern, det är då hunden testar gränser och tyvärr i många fall lyckas ta över. Det som sker vid sex månaders ålder är en försmak av vad som sedan sker. Men bara lugn, var tydlig i din kommunikation så går det bra.
Hero har varit där två gånger men nu är han så lugn(hämtar väl krafter inför nästa test).
Men jag håller fast vid de regler som gällt från start och det fungerar.

Vet att du fixar det, du är en bra matte som vet vad en hund behöver.

Hälsn.
Borzita

http://borzita-57

 
Ingen bild

Valles matte som tackar!

19 oktober 2008 21:49

Skönt att få ditt stöd, Borzita!
Jag får styrka av att höra vad du berättar. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valle Vagabond - 18 juli 2010 20:45

Ooops. Glömmer av mina obligations ... Har visst inte rapporterat något på bloggen sedan midsommar ... Sorry kompisar!   Här i Valleland är det mycket utomhustillvaro i juli. Jag sitter inte inne med tassarna på tangentbordet särskilt ofta, men l...

Av Valle Vagabond - 29 juni 2010 22:24

Nu var det längesedan jag var härinne på min egen blogg och nosade. Har haft fullt upp med annat. Gäster nämligen! M:s barnbarn från Småland.        De gillar hundar. Och de gillar mig! Jag har fått klappar och midsommarkrans runt halsen och ...

Av Valle Vagabond - 17 juni 2010 22:24

Det händer mycket nu i Valleland. Hit kommer en snickare var och varannan dag och bygger altan och lite annat i trädgården. Jag ligger på min bro och bevakar att det går rätt till och att han jobbar bra! Snyggt ska det ju bli. Och det blir det ocks...

Av Valle Vagabond - 10 juni 2010 16:45


Jag har en favoritplats numera. På bron. Här älskar jag att vara. Här kan jag sova, vila och spana in alla som går förbi Vallehuset. Min M. brukar ha dörren öppen så att hon hör mig inifrån. Som idag, när hon ligger sjuk. Då hör hon hur det ra...

Av Valle Vagabond - 8 juni 2010 16:30

Vanligtvis går vi LÅNGA promenader, M. och jag. Antingen i skogen eller på byavägarna. Nu är det bra om  hon har med sig vattenflaska med skål till mig också, för det är rätt så varmt ...        Och man kan bli törstig efter att ha passerat kor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards